2019.08.01. - TID 0.nap - Prológus
64. Nemzetközi Dunatúra (Tour International Danubien) Szerb szakasz, Szendrő – Kladovo között, 2019.08.03 – 2019.08.08.
A túra, amely majdnem
megváltoztatta az életemet.
A túra gondolatának csírái a 2017-es évre nyúlnak vissza.
A Csillagösvény utazási irodával voltunk feleségemmel először a Vaskapu-szorosnál. A
Djerdap erőműtől busszal jöttünk vissza Magyarország felé a Duna mentén a szerb
oldalon. Lélegzet elállító tájon kanyarog az út, hol magasan, hol a folyó
szintjén. Meredek sziklafalak tövében vagy éppenséggel az oldalába vájt úton
halad a busz. A Duna hol keskenyebb, hol tengerré szélesedik. A víz itt zöld
színű, kissé arrébb már acélkék, majd sötét szürkére vált. Galambóc vára tűnik
fel a parton, az út a sziklába vájt alagúton megy keresztül. Az utazó egyik
ámulatból a másikba esik, már aki fogékony a természet alkotásainak
szemlélésére.
Ide vissza kell jönnöm! Ezt legalább még egyszer látnom kell
az életben. Ilyen csoda nem sok adódik a természetben! (Persze adódik, de ebből
csak ez az egy van.) Nem is kellett sokáig várni. Rákövetkező évben
feleségemmel kettesben kocsiztunk le Orsováig, hogy kicsit tüzetesebben vegyük
szemügyre a tájat. Jeselnice faluban szálltunk meg a Mircea (ejtsd: Mircsa)
panzióban – amelyet mindenkinek szívből ajánlok – ahonnét aztán motorcsónak
kirándulást is tettünk a Kis- és Nagy Kazán szorosba. Ez mind szép és jó,
csakhogy a „Kazánok” a Vaskapu legvégét alkotják. Ott van még az a kb. 160 km,
a Duna áttörése a Kárpátokon, amit újra végig kellene járni, egyenlőre autóval.
Ebből nem lett semmi, mert Orsovától északi irányba jöttünk haza Erdőelvén
(Erdély régi neve) keresztül. Ekkor már tudtam, hogy a Vaskaput a vízen fogom
bejárni, mégpedig hamarosan. 2018-ban vásároltam egy új tengeri kajakot, kissé
szokatlan módon, télen. A törhetelen fajtát amelyik „ha leesik a tetőcsomagtartóról
és átmegy rajta egy kamion, mire leérsz a tengerhez, addigra kirúgja magát” –
idéztem Attila barátom szavait.
Ennek a tervnek a véghezviteléhez kézenfekvőnek tűnt a
TID-hez csatlakozni. Minden adott, nem részletezném. Felvettem a kapcsolatot a
magyar és szerb szervezővel. Utána jártam, megbeszéltük. 2019 márciusban
regisztráltam magam a túrára, csak az adott szakaszra.
Már az indulást megelőző napokban összeállítottam a
felszerelésemet. Sőt, hetekkel korábban kezdtem összevásárolgatni a szükséges
holmikat a túrához. Alaposan fel akartam készülni, nem akartam semmilyen
meglepetésben részesülni. A Duna nem játék! – hallottam már több szakértő
embertől, akik láttak egy s mást, főleg a dolgok sötét oldalát. Tehát komolyan
kell vennem. Listát készítettem, nehogy valami is kimaradjon. Persze olyan
úgysem létezik, hogy mindenre gondoljon az ember. De, ezért vannak a túratársak
– valakinél biztosan lesz az, ami nekem nincs és ez fordítva is igaz. A listán
csoportosítottam a dolgokat, ruházat, élelmezés, szállás kellékek.
Tulajdonképpen ezen csoportosítás szerint pakoltam be a hajóba is. Az orrban
lévő rekeszben kaptak helyet az alváshoz szükséges dolgok. A hátsó rekeszben a
ruházat. A beülő mögötti kisebb rekeszbe pedig a hadtáp került. A hajó így 60
kg-ot nyomott. Uram Jézus! Hogyan fogok én ezzel menni? Én, aki a 12 kg-os
maratoni típusú gyors kajakomhoz vagyok szokva. Amivel állóvízen a 11 km/ó
sebesség is elérhető.
Sebaj. Lesz ami lesz. Túléljük! Így vagy úgy. „Who cares” –
ahogy a bölcs kínai mondaná. Továbbá még egy tétova gondolat motoszkált az
agyam leghátsó cellájában, azaz-hogy én ebben a hajóban még életemben nem
ültem. Soha ki nem próbáltam, pedig ezer alkalom lett volna rá, de valahogy
sohasem vett rá a lélek, hogy ezzel a nehéz hajóval menjek le a tóra, a könnyű
kis maratoni helyett. Így tehát maradt a csöpp bizonytalanság, hogy milyen is
lesz az első menet. De ha probléma lesz, majd ezt is megoldjuk valahogy.
Folytatás >
Aki azzal a szándékkal kezd neki ennek a beszámolónak az
olvasásához, hogy milyen szép útleírást fog olvasni, az sajnos csalódni fog.
Ebben a saját utazásom élményeit írom le, személyes érzéseimet,
tapasztalásaimat. Természetesen tájleírás is lesz, látványosságokról is szót
ejtek. Nem akarok lexikális ismereteket beilleszteni, mivel azok úgysem saját
kútfőből származnának, erre inkább a Google keresőt ajánlom (odafűzöm inkább a hivatkozást). Praktikus információkat is közlök, melyek megkönnyíthetik az utánam
jövők utazását, tájékozódását idegen földön, vízen. Remélem, hogy mindannyiunk
hasznára válik.
![]() |
| Ez a terv: A Kárpátokon keresztül. Smederevo - Kladovo közötti szakasz, 190 km |

Megjegyzések