2019.08.07. - TID 6.nap - A vízlépcső
Szinte mindenki egyidőben kel
föl. Ma együtt kell indulnunk (elvileg) és együtt kell érkeznünk (szigorúan) a
vízlépcső zsilipjének bejáratához 11:00-kor. Nincs kivétel, nem várhatunk
senkire, az egész csapatnak egyszerre kell átkelnie. Harminc méter a
szintkülönbség. Nem játék! A zsilipelés pedig nem olcsó mulatság. Mindannyian
szinte egyszerre bontjuk sátrainkat, egyszerre reggelizünk, egyszerre tesszük
vízre a hajóinkat. Geri és én a végére maradunk, tudjuk a távolságot, tudjuk a
sebességünket, ergó ki lehet számítani az időszükségletet. Persze nem akarunk
sietni, ezért nem húzzuk nagyon az időt a parton. Sátrat bontok, reggelizés,
szükségletek elvégzése az út menti bozótban (a budi kritikán aluli). Kajakok
vízen, belecsapunk a levesbe – ahogy mondani szokták.
Orsovánál járunk. Már jártam
itt két éve a városban. Ehhez nem találok jó netes hivatkozást, ezért itt most
egy rövid összefoglaló: A mai Orsova a
hetvenes években épült. Korábban a régi Duna-mederhez közelebb volt a település,
a Vaskapu vízi erőmű megépítésével jelentősen megnövekedett a vízállás, a régi
város – és Ada Kaleh szigete minden régiségével együtt – víz alá került.
Érdekes, hogy a kommunista kor emlékét mindezek ellenére őrzik Orsován. Régi
üzemen még mindig ott díszeleg az Éljen a Román Szocialista Köztársaság!
felirat. Amúgy koszos a kisváros, a balkáni mentalitást nem tudják legyűrni a
lakosok. A vízről is elég egyszerű Orsova látványa. Egyetlen érdekessége, hogy a
Cserna folyó itt torkollik a Dunába. A torkolat kiszélesedik, több kilométer
széles is lehet. (Orsova közelében található Herkulesfürdő, hogy mit műveltek
vele a románok, arról jobb szót sem ejteni.) Bruno, a német „führer” keveredik
mellém, egy jó darabon együtt evezünk, beszélgetünk. Elmeséli, hogy gyerek
korában kezdett evezni és egy Sándor nevű magyar edzője volt. Nagyon
tisztelték, sokat köszönhetnek neki, ő volt az, aki abban a német városban
meghonosította az evezős sportágakat. Sajnos a vezetéknevére már nem emlékszik.
Orsova után nagy ívű jobbos
kanyar következik. Talán most evezünk át Ada Kaleh szigete fölött. Az erőmű
megépítésekor a sziget teljesen víz alá került. Bővebben a sziget eltűnésének
körülményeiről itt: https://dunaiszigetek.blogspot.com/2015/02/ada-kaleh-halaltusaja.html A kanyarból kiérve feltűnik az erőmű monumentális
tömbje, mely keresztben teljesen elzárja az utat előttünk. Ilyenkor meghajolok
az emberi akarat és tudás előtt. Nem semmi alkotás. Szovjet tervezés, szovjet
kivitelezés. A vaskapu erőmű építéséről itt olvashatsz többet: Közelebb evickélünk, a jobb oldalon kell
maradnunk, mivel a szerb oldali zsilipen fogunk átmenni. Rengeteg időnk van
még, több, mint egy óra. Az erőmű előtt egy kilométernyire van egy kiszélesedő
torkolat szerű képződmény, beevezek ide. Már többen vannak a parton, hűvös
árnyékot keresve. Tengernyi időm van, úgy határozom, hogy megnézem ezt a kis
mellékágat, ha lehet rajta haladni, akkor ezzel elüthetem a várakozási időt.
Hát nem sok öröm telik benne, alig 500 méter hosszú, tehát nem patak torkolat,
csak egy öböl. Sebaj, lehorgonyzom a csücskében és várok. Itt legalább árnyék
van.
![]() |
| Várakozás a zsilipkamra előtt |
11 előtt pár perccel minden
evezős ott várakozik a zsilip bejáratánál, figyeljük a piros lámpát, hogy mikor
vált zöldre. Mi pontosak vagyunk, a zsilip kezelők nem azok. Van 11:20 is mire
beúsztathatunk a zsilip kamrába. A kamra alatt értsd: 200 m hasszú, 30 méter
széles medence, vasbeton oldalfalakkal. Az elülső fal acélból készült.
Hármas-négyes csoportokba összekapaszkodunk, a külső ember fogja az
„úszóbólyát” (nem tudom a pontos nevét), amely a víz szinttel együtt fog
mozogni. Ide kötik ki a nagyhajókat is. Dél körül megszólalnak a hidraulika
szivattyú motorjai. Mögöttünk a vízből lassan kiemelkedik egy acél fal, a víz
fölött fél méterrel megáll. Mostmár teljesen be vagyunk zárva egy medencébe. A
vízszint lassan elkezd süllyedni alattunk. A vasbeton oldalfalak egyre
magasabbak lesznek. Fél órába telik, mire elérjük a 15 m süllyedést.
Megérkeztünk az első szintre. Most az előttünk lévő kapu kezd el süllyedni, ne
nem az egész, csak a fele, ugyanis vízszintesen ketté van osztva. A fotón majd
jól látszik. A kapu eltűnik a víz alatt, mi pedig beúsztatunk a küvetkező
zsilipkamrába. Amint mindenki bent van és újra összekapaszkodik, a mögénk
került kapu ismét kiemelkedik a vízből és bezárja a medencét. Újabb fél óra
alatt ismét kiengedik alólunk a vizet, lesüllyedünk a Duna alsó – erőmű mögötti
– szintjére. Itt az óriási kapu lassan kinyílik előttünk. Most látszik csak,
hogy milyen vastag. Legalább két méter, ha nem több. Nem tömör acél, csak
lemezekből épül fel. Belsejében lehet egy-két rácsos tartó. Ahogy nyílik a
kapu, úgy tárul fel előttünk a táj. A hegyek eltűntek, csak a román oldalon
látszik néhány kisebb domb. Micsoda változás hirtelen! A szerb part szinte
teljesen sík, csak egy homokos, löszös magaspart emelkedik a vízszint fölé vagy
10 méternyit.
![]() |
| Ez még a felső szint |
![]() |
| A felső szinten még mindig, de már a szint 15 m-rel lejjebb |
![]() |
| Most úszunk át az alsó szintre |
![]() |
| Az alsó szint kapuja, ez már a Dunára nyílik |
![]() |
| Együtt van a csapat |
Együtt van a csapat. Mindenki
egy zsilipkamrában. Még akár egy laza háziversenyt is rendezhetnénk, ki ér
hamarabb Kladovóba, amely még jó 10 km-re van ide. Valószínűleg ez többeknek is
felmerült az agyában, mert jópáran főleg a fiatalabb korosztály úgy belekezdett
a lapátolásba, mintha azon múlna az életük, hogy minél hamarabb a célba
érjenek. Mondhatom, engem is elkapott a versenyszellem. Ha harc, hát legyen
harc. Sajnos a zsilipkamra hátuljáról indulok, ki kell még evickélnem a nyílt
vízre, itt még nem lehet hajtani, sokan bóklásznak előttem. Az elöl lévők már
messze elhúztak, nekem legalább 300 m hátrányom van. Sebaj. Kegyetlen iramba
kezdek, nem érdekel az előttünk lévő 10 km. Itt már érezhető a folyó sodrása, a
táv teljesítését úgy 45 percre saccolom. Ennyit bőven kibírok ilyen iramban.
Sorra előzöm meg a túratársakat, persze többen nem is versenyeznek. Az elején
az ausztrál és az amerikai srácok utolérhetetlenek. A távolság egyre növekszik,
ők a legjobbak. Féltávnál előttem már csak az ausztrál hölgy és egy német
fiatalember húznak keményen. Először a hölgyet előzöm meg – minden elismerésem
az ővé, derekasan hajt. Aztán a német srácot érem utol, csntiről-centire
haladok el mellette, látom, hogy belehúz, vöröslik az arca, minden ina
megfeszül. Ezt így sokáig nem fogja bírni! Ismerem már annyira ezeket a
tüneteket. Elmegyek mellette, egy hajóhossznyi távolságot tartok, majd nagyon
kicsit visszaveszek az iramból, hogy lássam észreveszi-e, és kap az alkalmon,
hogy visszaelőzzön. Igen, észreveszi, hogy lassulok, nem lassul velem, hanem
vérszemet kap, megpróbál elmenni. Persze nem hagyom, ez csak egy kis erőfelmérő
tanulmány volt. Van szufla a srácban, meg kell hagyni. Jól van, akkor mutassuk
meg neki a magyar virtust. Fokozom az iramot, nem nagyon csak annyira, hogy
neki kényelmetlen legyen. Húzza kegyetlenül az evezőt, látszik, hogy nagy
gyakorlata van a hosszabb távú túrákban. Helyes, így is kell! Kezdek én is
fáradni, be kell vallanom magamnak. Ami
mégjobban zavar, hogy a fene sem tudja, hol kell kikötnünk, meddig tart a
verseny. Látok valami fal félét a távolban, de hogy ez egy épített rakpart,
vagy a kladovoi várfal, azt nem lehet innen megállapítani. A srác a
jobboldalamon evez, tehát közelebb van a parthoz, mint én. Fokozatosan húzódik
kifelé, ő valószínűleg tudja a kikötés helyét. A belső íven halad, tehát kisebb
a távolság. Mostmár látszik, hogy várfal, kirajzolódik az ötszögletű sarok
bástya. Ez mögött lesz a kikötés, a tegnapi eligazítás szerint. Innen
ténylegesen kanyarudunk a várfal felé, ő a belső íven halad, teljesen rám
úszik, de én még mindig egy fél hajóhosszal vezetek, mikor elérjük a bástya
sarkát. Én itt lelassítok cirkáló tempóba, eddig érdekelt a verseny. A srác
diadalittasan lapátol tovább. A bástya mögötti kikötési ponthoz ő ér hamarabb,
én csak jó pár hajóhosszal később. Mellé úsztatok, mosolyogva gratulálunk
egymásnak, szép munka volt! Az örömöt látni az ő szemében sokkal jobb érzés,
mintha a saját győzelmemnek örülnék. Tényleg, őszintén. Most büszke lehet
magára, hogy harmadik lett.
![]() |
| A vár bejárata, belül volt a táborhely |
A meredek parton egyedül cipelem fel a
kajakomat, hisz még nincs itt senki, akitől kölcsön kérhetném a kiskocsit
Baromi nehéz! Az ausztrál és az amcsi hangosan nógatnak, szurkolnak nekem, hogy
tartsak ki, minjárt fönt vagyok. Felérek, lepakolok. A várfal egyik bejárata
előtt állunk. Itt lesz a szállásunk, a falakon belül. Felfedező útra indulok,
hová is üthetném fel a sátramat. Találok egy vízszintes, árnyékos helyet. Ez jó
lesz. Visszaballagok a hajómhoz, ekkorra már többen beértek. Akad kocsi is,
amelyre felpakolhatom a kajakot. Behúzom a placcomra. A szerbek már készültek a
fogadásunkra, hűtött sör vár reánk, tikkadt utazókra. Dejan már régóta itt
lehet, igazi kényelmet alakított ki maga körül. Gyorsan leküldök egy sört,
átöltözöm városi ruhába, majd irány a város. Ma mindenképpen végre kell
hajtanom a kocsim elhozatalát, nem várhatok tovább. Holnap haza kell érnem.
Most van időm, még csak délután 1 óra. Meg kell találnom a busz pályaudvart.
Hátha van busz korábban is. Az erőd a külvárosban található, kell jó 20 perc
mire elérem a belvárost. Itt megkérdezek egy tagot a „bus stanica” felől, aki
elmagyarázza, hogy egyenesen, majd a második saroknál balra, onnan 200 méter a
pályaudvar. Magam is meglepődöm, hogyan érthettem ezt így meg. Valószínűleg
orosz tudásomnak köszönhető, valamelyest emlékszem néhány szóra. Meg is
találom. Egyenlőre sehol senki a váróteremben, a jegyiroda zárva. Menetrendet
itt sem látni sehol. Kezdek kétségbe esni. Márpedig ma el kell jutnom
Szendrőre. Várnom kell, talán később nyitnak. Bóklászom a környéken, találok
egy jófajta pékséget (pekaren). Nagyon finom a húsos … Veszek is belőle jópár
darabot, az útra is jusson. Mászkálok még a belvárosban le s föl, céltalanul.
Meg kell hagyni, aranyos ez a városka, határozottan tetszik nekem. Leülök egy
parkban, csipegetem a …. Visszaballagok a pályaudvarra, szerencsére a pénztáros
már bent van. A busz 4:30-kor indul Belgrádba, 7:30-kor érkezik Pozsarevacba,
ott át kell szállnom. - Persze ha van csatlakozás – teszi hozzá. – És van? –
kérdem. Hát azt ő honnan is tudhatná. A busz vállalat nem tudja, hogy 200 km-re
arrébb lévő helységből indul-e saját járata. Szerintem elég lett volna a neten
megnéznie, de látom, hogy a terhére vagyok, pedig másik utas rajtam kívül nincs
a pénztárnál. Megveszem a jegyet, valamivel talán olcsóbb, mint az itthoni
díjak. Leülök a váróteremben. Magamban azt tervezgetem, hogy mihez kezdek, ha a
kocsimat ellopták. Hol fogok aludni például? Hogy fogom értesíteni Dejant, hogy
szóljon a rendőröknek. Ezer kérdés merül fel bennem, de csak arra az esetre, ha
nincs meg a kocsi. Ha megvan, akkor nincs min törni a fejemet.
Végre elindul a busz. Elöl
foglalok helyet, hogy mindent jól lássak. Gergőnek küldök egy sms-t, hogy ne
keressen, mert úton vagyok. Tudom, hogy az út csodás helyen vezet,
tulajdonképpen ugyanazt az utat járom végig, mint két évvel ezelőtt. Előre
örülök ennek. Újra látom az erőművet, Tekijában a lepukkant buszmegállót, a Kazán-szorost
a magasból, Donji Milanovac kedves házait, Lepenski Vir-t, Dobra focipályáját,
Galambócot. Itt tartunk öt perc pihenőt. A sofőrtől megkérdezem, hogy lesz-e
csatlakozás Pozsarevactól (szerencsére jól beszél angolul). Előkapja
telefonját, felhív valakit. -Sajnos nem – rázza meg a fejét. Taxiba kell ülnöm,
az pedig 20-30 Euroba kerül. Ki a fenét érdekel most a pénz! Lényeg az, hogy
odaérjek. Látom erősen gondolkodik. – Én is el tudnálak vinni – böki ki végre.
A műszakot Pozsarevacban fejezi be, ott átadja a buszt a kollégának. Ő utána
szabad, ha nem bánom, vele is mehetek Szendrőre. Hogy a fenébe ne mennék!
Óriási kő esik le a szívemről. Megoldódott a fuvarom. Innentől kezdve gond
nélkül élvezem a további utat. Bekanyarodunk még Veliko Gradistébe, innentől az
út már eltávolodik a Dunától.
Pozsarevacba menetrend
szerint érkezünk. A sofőr átadja a műszakot, majd beülök a kocsijába, és
elhajtunk Szendrő, azaz Jugovo felé. A táv nem nagy, de úgy látom bolyong az
emberünk, pedig navigáció segít neki. Útközben beszélgetünk erről-arról. Mondja,
hogy saccoljam meg, hogy mennyi lehet a fizetése. Gondoltam, hogy nem lehet túl
sok, hiszen Szerbiában elég alacsonyak a bérek, ezt hallomásból tudom. 500
Euróra tippelek, keserűen mosolyog, majd kiderül, hogy 250-et kap kézhez. Itt
határozom el, hogy bőkezű leszek hozzá, amiért bevállalta a fuvarozásomat. Végre-valahára
megérkezünk a parkolóba, ahol öt nappal ezelőtt a kocsimat hagytam. Itt van,
megvan! Ilyen boldog mostanában nem voltam. Örömömben a kezébe nyomok 50 Eurót,
pedig csak 20-at kér. – Sir, you are a gentleman. – búcsúzom el tőle. – No, no!
YOU are the gentleman - vágja rá, mikor meglátja az ötvenest. Minden jó, ha a
vége jó!
Este 9:30 van. Belekezdek az
utazásba, vissza Kladovóba. Ugyanaz az út, csak visszafelé és vak sötétben.
Keskeny, ismeretlen utakon, tele alagutakkal, kőomlásokkal, meredek
szakadékokkal. Ez van! Jobb, ha ma visszaérkezem, akkor holnap korán el tudok
indulni hazafelé. Egy helyen állok csak meg: ez pedig a magaslat, ahol a
Kis-Kazán fentről tárul elénk. Lekapcsolom a kocsi lámpáit, a motort leállítom.
Furcsa ez így éjfél tájt. Sehol senki, csodálatos nyugalom honol a tájon, a
Tejút sűrűje fenn az égen. A Duna alant nyugodtan, rezdületlenül aluszik.
Szellő sem rebben, kabóca sem ciripel. Némaság. Milyen lehetett itt állni
századokkal ezelőtt? Mikor még nem voltak utak, autók, erőművek, tv, telefon és
mindaz a sok szarság, amely kiszakított minket, embereket a természetből. Csak
a természet volt, s benne az ember, ugyanolyan egyszerűen, tisztán, mint a maga
környezete. Egyek voltak, egységben működtek. Így a sötétben is kirajzolódnak a
magas sziklaormok.
![]() |
| A román nemzet-tudat éjszaka sem húnyhat ki! |
Szemben a Decebal torzó kivilágítva, a Mraconia kolostor
pedig a román trikolor színeiben „pompázik”. Az a népség amely az utóbbi 60 évben 6-szor árulta el a szövetségeseit, "büszke" lehet elődeire. A román nemzet-tudat éjszaka sem
húnyhat ki! Ez annyira lefáraszt, hogy el is megy a kedvem a további
merengéstől. Itt hagyom ezt a tájat, de képét eltárolom, báját örökre a
szívembe zárom.
Éjfélkor érkezem meg a
Kladovo erődhöz. A külső parkolóban állok meg, a kocsiban fogok aludni. Pár
cuccért bemegyek még a táborhelyre, a kajakban van a matrac, párna, hálózsák.
Megágyazok, és elteszem magamat holnapra.
Fotógaléria
![]() |
| Az erőmű közelében gyülekeztünk |
![]() |
| Visszatekintve, immár 30 méterrel alacsonyabban |










Megjegyzések