CRES sziget kerülés 1.nap (2025.06.04.)
Reggel 5 óra felé hallom az első mocorgást, Geri a
legfrissebb közülünk. Rögtön nekilát egy nutellás kenyérnek, - szokásához híven
- ami tökéletes junkfood, ezt korábban meg is beszéltük. Tomi is előbújik a
sátorból. Megkezdődik a szokásos procedúra, sátorbontás, elpakolás, reggelizés.
Így ment ez minden túrán, ezután is így fog menni. Az autókkal beállunk a
kikötő melletti fasor egy-egy fája alá, egy hétig most itt kell hagyni a
kocsikat, nem állhatnak a tűző napon. Kicsit aggódnak a fiúk, hogy a fűre állunk.
Megnyugtatom őket, hogy Horvátországban a legfontosabb, hogy az autód ne legyen
útjába másoknak, ha ezt éppenséggel nem a leg-környezetbarátabb módon oldod
meg, az sem számít. Ha meg éppenséggel valakinek a parkolóját elfoglalod, az
felér egy súlyos testi sértéssel. Szóval a kocsikat sikerült elhelyezni a
legjobb módon, így már nyugodtan ballagunk vissza a táborhelyre, ahol már csak
a hajóink vannak összekészítve a túrához. Levontatjuk őket a partra, ami kb. 10
m kiskocsizást jelent és a kövekkel borított talajon szépen vízre bocsátjuk a járgányokat.
Egy csoportképet csinálok még magunkról, azután mindannyian beülünk a hajókba
és elkezdődik a Cres túra 2025.
A fiúk még soha nem eveztek tengeren. Ez kissé aggodalommal
tölt el engem. Hogyan fogják majd viselni az állandó hullámzást? Ezek a
jómadarak még csak folyókon, tavakon evezgettek idáig. Azon viszont elég sokat,
abban nincs hiány. Magamból kiindulva úgy gondolom, hogy jól meg fogják oldani
ezt, de várjuk ki a végét. Jelenleg egy hosszúkás öbölben evezünk, de hamarosan
kiérünk a nyílt tengerre, pontosabban az Isztria és Cres sziget közötti
szoroson kell áteveznünk, ami testvérek között is 6 km széles nyílt víz.
Jelenleg az öbölben apró hullámok vannak, de a szorosban még nem tudjuk, hogy
mi a helyzet. Mindannyiunkat lenyűgöz a táj szépsége. A parton csipkés fehér
sziklák. Jobb oldalunkon magas hegyvonulat fákkal sűrűn borítva, bal oldalon
meredek sziklafalak, omlások, hasadékok, vízfolyások által kivájt mélyedések. Az
ilyen vízmosások rengeteg kavicsot formálnak a fehér mészkősziklából és amikor
elérik a tengert kavicsos partokat hoznak létre. Ezekből lesznek aztán a
legcukibb beach-ek. Egy ilyen parton meg is állunk az öböl nyílása előtt, hogy
felöltsük magunkra a mentőmellényeket és a spricókat. Átkeléshez mégiscsak nem
árt az óvatosság.
Kievezünk a Plomin öbölből, a víz természetesen jóval
hullámosabb, mint az öbölben volt. A fiúk, mintha teljesen természetes lenne, simán
veszik az akadályt, teljesen hozzáigazodnak a víz mozgásához, aggodalomnak,
pániknak semmi jele. Sőt, megy a hülyéskedés, röhögés, nagyon élvezik a fiúk az
új élményt. Meglehet, hogy én jobban tartok ettől az átkeléstől, mint ők. Féltávnál
válik láthatóvá a világítótorony. Arra kormányozzuk hajóinkat. Közben feltűnik
a komp is, nemrég indult el a kikötőből. Egy óra alatt érünk át a szoroson. A
hullámok a partközelben valamelyest megszelídülnek. Nem tudunk kikötni a
toronynál, mert nincs alkalmas hely. Mindenütt magas sziklák, amikhez nem jó
közel menni még ezeknél az enyhébb hullámoknál sem.
Pár percet elidőzünk a világítótorony tövében, majd a hajók
orrát Déli irányba fordítjuk és kezdődhet mostmár az igazi Cres kör.
Mivel lassan 2 órája ülünk a hajóban nem ártana egy pihenő.
Nem is várat sokat magára a következő kavicsos beach. Ez éppen jó lesz
megpihenni kicsit és a reggelit elfogyasztani. Itt jegyzem meg, hogy a még
tegnap este megbeszéltük az egyik legfontosabb stratégiát, a pihenőkkel
kapcsolatban. Egy óra evezés után 10-15 perc pihenőt tartunk, csak azért, hogy
a lábainkat átmozgassuk. Ez nagyon fontos, nem szabad órákig ülni a hajóban. Ez
persze nincsen kőbe vésve, a körülményektől nagyban függ. Meglátjuk majd, hogyan
tudjuk betartani ezt a szabályt. Visszatekintve lászik a Plomin öböl kijárata,
jó messze van.
Reggeli után haladunk tovább part mellett. A fiúk egyik
ámulatból a másikba esnek – hiába, nekik ez teljesen új látvány. A víz hol
türkiz, hol mélykék, hol zöld színű, persze sohasem ugyanaz, ezen színek
különböző árnyalata. A part sziklás, magas, kisebb-nagyobb bemélyedések
találhatók bennük. A változatosság gyönyörködtet, nem mondhatom, hogy unalmas
lenne. Egy órás lapátolás után a következő megállónk a Plaza Pragajena. Nem egy
nagy durranás, nem is kötünk ki, csak megállunk nézelődni. Valami építmény van
rajta, még ha a római korból lenne, akkor még azt mondom, hogy okés, de ez
inkább Tito idejéből származhat.
Tovább evezünk. Az idő csodálatos kissé szeles, de a
hullámok nem vészesek.
Innentől kezdődik egy nagyon széles öböl, legalább 6 km-re
van a másik csúcsa. Ha közvetlenül a part mellett megyünk, az jó nagy kerülő
lenne. Ha egy egyenessel kötjük össze a két csücskét, akkor pedig jócskán
eltávolodunk a parttól, ami veszélyforrás lehet. Mivel kemény srácok vagyunk –
és spórolni akarunk az erőnkkel és az idővel – úgy határozunk, hogy a rövidebb
utat választjuk, vagyis egyenesen haladunk. A kör túra nem jelenti azt, hogy
közvetlen a part mellett kell haladni. A Nap egyre melegebben süt, egyre
elviselhetetlenebb a hőség. Talán ennek köszönhető, hogy Geri egyre inkább
csöndben van, látszik rajta, hogy valami baja van. Ki kell kötni megpihenni és
fürdeni egyet. Ahogy kivontatjuk a hajókat a partra, Geri egy szikla árnyékába
húzódik, eldől és elalszik. Tomival eszünk pár falatot. Míg Geri alszik, mi
addig kihasználjuk az időt egy kis fürdőzésre. Elsőre hidegnek tűnik – hiába,
még június eleje van. Pár másodperc alatt a test hozzászokik a hideghez, így
aztán már nagyon jól esik a hideg víz a felhevült testnek. Viszek magammal
úszószemüveget, hogy a víz alatt ki tudjam nyitni a szemem, ugyanis itt
találhatók általában az igazi csodák. Geri felébred, enni nem kér, de látszik,
hogy jobban van. Tudjuk folytatni a túrát.
Elvileg egy óra múlva ott vagyunk a kempingben. Sőt, a
következő szirt mögött már biztos ott van a kemping. (Ez a két mondat sokszor
el fog hangzani az elkövetkező napokban.) Jó másfél óra múlva kötünk ki a
Kovacine kemping strandján. Hosszan elnyúló fehér kavicsos partja van, amit
feltöltöttek még fehér apró szemű kőzúzalékkal is. Csodaszép az idő, a strand
teli van fürdőzőkkel, mindenki happy. Gyorsan bontunk egy-egy sört (ami persze
a hajóban megmelegedett), hogy igyunk az első nap sikerére. 31 km-t eveztünk,
kezdetnek nem rossz, fáradtságnak nyoma sincs rajtunk, kemények vagyunk, mint a
kád széle.
Elindulunk a recepció felé, hogy lefoglaljuk a sátor helyünket
ma éjszakára. A recepcióssal megtárgyaljuk, hogy egy „parcellát” kérünk, és 3
sátrat fogunk rajta elhelyezni, autónk nincs, ugyanis kajakkal érkeztünk. Azt hittem
ez meglepő lesz a hölgy számára, de nem tudtuk zavarba hozni. Mindenre van
megoldás, ha jól emlékszem 77 Euróval meg is ússzuk ez egészet, ráadásul a
parcellánk közvetlen a part mellett van. Ez nagyobb királyság, mint amire
számítottam. Gyorsan berendezkedünk a helyünkön, kajakokat kézben felvisszük,
kicsomagolás, sátor felállítás. Majd egy jó tusolás.
A kempingből indul egy „kisvonat” Cres városba (kb. 3 km a
távolság, oda-vissza 5 Euro/fő). Du. 6 óra felé indulunk be, ez a mai nap kulturális
része, és természetesen egy vacsorát is el kell fogyasztanunk még. Kb. 10 perc
alatt érkezünk be Cres kikötőbe. Innen pár percnyi járásra van a város
központja, amely zsúfolásig van éttermekkel, bárokkal. Kiválasztjuk a megfelelő
éttermet, ki-ki megrendeli a fogára való ételt. Finom, de fine-dining adag, azaz
a mai elégetett kalóriát biztosan nem fedezi. Így jártunk.
Este 9 felé visszavonatozunk a kempingbe, majd mikor már teljesen besötétedik eltesszük magunkat holnapra. Előttünk a végtelen tenger mozdulatlanul nyújtózik, a horizonton Isztria sziluettje még halványan dereng.
Megjegyzések