Tour Du Mont Blanc túra 2022 -2.nap
Aug.27. Szombat. Az utazás
Opatijából (Horvátország) indultam reggel 8 óra felé. Elvileg minden
felszerelés nálam, több is, mint kellene, majd ha megérkezem a kempingbe,
minden fontosat kiválogatok, hogy mi kell, s mi nem. A navigáció természetesen
egyből az autópályákra irányít, amit most igazán nem akarok. Mivel nem
szeretném, hogy Szlovéniába meg kelljen vennem az autópálya matricát, így már
Horvátországban sem akarok autópályán közlekedni. Azért a 40 km-ért nem fogok
szlovén matricát venni. Szlovénia legkeskenyebb része felé vettem az irányt. Így
viszont az Ucka alagúton kell átkelnem Horvátban. Nem bánom, szeretem azt az
utat, nagyon szép a táj. A horvát-szlovén határon kisebb sor alakul ki. Itt még
van ellenőrzés, horvátok még nem tartoznak a Shengeni országok közé. A határon
átkelve Trieszt a cél. Gyorsan megteszem azt a 40 km-t, balról Koper óriási
kikötője tűnik fel. Kis városkákon megyek keresztül, élénk forgalom van, hiszen
szombat lévén mindenki úton. Az olasz határon nincs ellenőrzés, egy oldalsó
útról felhajtok az autópályára, már csak a táblát kell figyelnem: Venezia.
Több, mint 400 km ide Milánó, nem nagyon kell figyelnem az úton, egyszerű lesz.
Nagyon nem örülök ennek a hosszú távolságnak, utálok vezetni, legjobb lenne mindenütt
ott lenni azonnal. Persze az utazásnak is megvan a maga szépsége, útközben szép
tájakat láthat az ember, ez persze nem vonatkozik az autópályákra, azok
rendszeresen elkerülik a látnivalókat.
Szombat van. A fél olasz nemzet útra kel, vagy a tengerre,
vagy a hegyekbe, vagy valami rokonhoz. Rengeteg autó van a pályán. A fenébe,
erre gondolhattam volna, hogy hétvégén nem utazom. Egymást érik az autók,
elérkezik az első kapu Trieszt után, ahol a jegykiadó automaták sora áll.
Sikerül besorolnom egy olyanhoz, ahol még csak 3-4 kocsi áll előttem. A jegyet
kiadja az automata, a sorompó felnyílik és már száguldhatok is tovább. Elvileg
csak az út végén kell majd fizetnem.
Sorba tűnnek tova az olasz nagyvárosok, Venezia, Padova,
Vicenza, Verona, Brescia, Bergamo. Minden egyes város környékén dugó. Nagyon
sok időt veszítek ezzel. Milánónál fizetős kapu. Kb. 60 Eurót fizetek. Milánó
olyan hatalmasra nőtte ki magát, hogy az autópálya már nem tudja kikerülni,
hanem egy külvároson halad keresztül. Borzasztó tömeg van az utakon, nagyon
kell figyelni. Navigáció nélkül lehetetlenség lenne közlekedni. Hogy kijussak a
városból Torino útirányt kell figyelnem. Újra egy jegykiadó kapuhoz érek. Innen
tudom, hogy Milánó vége van, kezdődik egy újabb szakasz. Innentől kezdve az
autópálya még unalmasabb, mint eddig volt. És nem csak unalmas, hanem
kifejezetten ronda. Az út mellett sínek, melyen expressz vonatok közlekednek
300 körüli sebességgel. Torinó előtt másik pályára kell kanyarodnom. Ez már
sokkall szebb! Feltünnek a hegyek. Az Aosta völgy felé közeledek.
![]() |
| Úton az Aosta völgyben |
A hegyek
egyre magasabbra nőnek, a látvány egyre izgalmasabb. Aosta után leterelik a
forgalmat az autópályáról. A fizető kapunál 40 Euro körüli összeget fizetek. Tehát
az út idáig 100 Euro. mostani árfolyamon 40.000 Ft, ami kicsit kevesebb, mint
az éves magyar matrica díj. Szép összeg 600 km-ért, nem mondom! Aosta után,
tündéri alpesi városkákon halad az út. Arra gondolok, hogy lehet ez az út nem
is az alagúton keresztül vezet, hanem megkerüli a Mont Blanc tömbjét? Jó lenne,
mert nem sok jót hallani az alagútról: tömeg, várakozás, drágaság.
Befutok Courmayeur-ba. T1 táblák jelzik – Tunnel du Mont
Blanc felé. A látvány itt már nem vicces. Igen, ez a Mont Blanc tömbje
akármerre nézek. Meredek sziklafalak, csipkés gerincek, felhőbe nyúló csúcsok,
gleccserfolyamok, örök hó. Lélegzet elállító!
![]() |
| Miközben várakozom az alagút előtt, fotózgatok |
Az olasz oldal felől még sohasem
láttam a MB csoport hegyeit. Elektronikus tábla jelzi, az alagút előtt két óra
várakozásra lehet számítani. Hát már csak ez hiányzik! Dálután 5 óra van.
Lehet, hogy sötétben érek majd Les Houches-be? Beállok a sorba. Araszolás. Sor
eleje kanyarog valahol. Alagút bejárata még sehol. Megadom magam a sorsnak, nem
lehet mást csinálni, ezt ki kell várni. Kajálok egy szendvicset, amit még
otthonról hoztam, s közben nem győzöm a fotókat csinálni a hegyekről.
Courmayeur, az olasz Chamonix. Csak kisebb. A városból nem sokat látni, de nem
is nagyon érdekel. Egy dolog fontos, minél előbb elérni az alagutat. Már látom
a bejáratot, egész közel van. Rápillantok a navigációra, a bejárat előtt az út
még csinál egy vargabetűt, ami még plusz egy km-t jelent. A fenébe! Különválik a
kamion és buszsáv a személyautóktól, itt egy kicsit meglódulunk, de nem sokat
jutok előre. Végre elérkezünk egy bejárat előtti helyre, ahol két sorba
tereli egy ember az autókat.
![]() |
| A kocsisor kettéválik, de a fizető kapuk még arrébb vannak |
![]() |
| A fizető kapuk előtt. Itt már 3 sorba rendeződnek az autók. |
Természetesen az én sorom halad a leglassabban. A
fizető kapu közvetlen a bejárat előtt van. 48.8 Euró a díj, nem lepődöm meg,
igazából nem is érdekel, csak haladjunk már! Végre zöld jelzés, sorompó fel és
mehetek. A várakozás közben több helyen tájékoztató táblák jelzik, hogy a
sebesség 50 és 70 km/h között kell, hogy legyen. Sem lassabb, sem gyorsabb. A
követési távolság 250 m, amit szigorúan tartani kell. Két darab kék színű
lámpafény (az oldalfalra van szerelve) mindig legyen a két autó között. Az alagút 11.6 km hosszú, a francia
oldal szintje 100 m-rel lejjebb van. (Ez számomra fontos információ. Ha
menekülni kell tűzeset miatt, akkor a francia oldal felé kell menni. A „kémény
hatás” miatt. A füst az olasz kijárat felé menne.) Ez a sok óvintézkedés egy
korábbi baleset miatt van. A baleset emlékműve a francia bejáratnál található.
Végre kijutok az alagútból, Les Houches (ejtsd: lözus) 20
km-re van. Chamonix-be nem megy be az út. Egy autópályára jutok. Hamarosan
kihajtok róla, megérkezem a városba. Innen indul a hivatalos (official) túra, itt
található a „diadalív” (arch) mely az indulás és érkezés helyét jelenti. Végighajtok
a főutcán, pár kanyar után kis tábla mutatja Camping Bellevue.
![]() |
| Érkezés a Bellevue kempingbe Les Houches-ben. |
A kempingbe érkezvén elrendezem a gondnok nénivel a
bejelentkezést, a fizetést. Egy éjszaka díja 12 Euro. Teljesen elviselhető,
mondhatnám baráti ár. Nem túl megnyerő a kemping, elég kicsi, egyetlen fa
sincs, a vizes blokkhoz lifttel kell lemenni két emeletet. Az viszont tiszta és
kultúrált. Úgy nézem, hogy ez a kemping egy sípályának a végén helyezkedik el. Nagyon
sokan vagyunk, szinte minden hely foglalt. Próbálok keresgélni egy jó helyet,
de sajnos csak egy enyhén lejtős részt találok, amiről tudom, hogy ezzel még
gondom lesz. Mellettem egyszemélyes sátor, előtte egy srác ül, éppen valami
vacsorafélét majszol. Látszik, hogy ő is szólóban mászik. A sátramat sikerül
még a sötétedés előtt felállítanom. Tesztelni akarom, hogy milyen lesz az
alvás, ha csak a sátor külső ponyváját állítom fel, a belső kabint nem. Ha nem
kell vinnem a belsejét, akkor 900 grammot nyerek, ami egy ilyen túrán jelentős
súly megtakarítás. A hosszú utazás eléggé megterhelt, így a sötétedéssel együtt
nyugovóra térek. Önfelfújódó matrac van alattam, nyakig bebújok a hálózsákomba, a
fejembe egy téli sapkát húzok.
Említettem, hogy a sátor enyhén lejtős terepre került. Mind
a halózsák, mind a matrac jóféle műszálas anyagból készült, a kettő egymáson
olyan szépen csúszott, mint olajozott fémek. Éjszaka minduntalan a
lejtő alján kötöttem ki, nem győztem visszamászni a matrac tetejéhez. Rettentő
bosszantó volt. Egy darabig küzdöttem, utána már nem mozogtam. Ebben az esetben
nem is csúsztam lefelé. Másik kellemetlen dolog a hideg volt. A hideg éjszakai
szellők szabadon közlekedtek a sátorponyva alatti réseken keresztül. Emiatt
fáztam, hiába voltam jól beöltözve, hiába +10 C fokig jó a hálózsákom. Éjfélkor
felébredek, sokáig nem tudok aludni. Súlyos gondolatok kínoznak: Mi lesz, ha
nem sikerül? Hogyan nézek majd az emberek szemébe? Mivel indokoljam a kudarcot?
Egyszer már kudarcot vallottam itt a Mont Blanc mászással. Akkor gyáván
megfutamodtam. Hülye vagyok én, hogy egy ilyen nagy feladatba belekezdek,
ahelyett, hogy otthon csücsülnék a kényelmes fotelben és sört kortyolgatok? Mi
lesz ha kimegy a bokám és nem tudok tovább menni? Magam is megrettenek a
vállalkozásom súlya alatt. Még sohasem gondoltam bele ennyire mélyen, hogy
legalább egy hétig, ha nem tovább is, menetelnem kell egy hátizsákkal a
vállamon, ha tetszik, ha nem. Nincs kiszállási lehetőség, nem jöhetek vissza
taxival, vonattal - sehogy. Nincs út, ami a hegy másik oldaláról ide vezetne. Ha
fel akarom adni, akkor most kell. Félúton nem lehet. De úgy adjam fel, hogy ki
sem próbáltam, neki sem indultam?
Órákig őrlődöm ilyen gondolotok súlya alatt. Érzem, hogy
nyugtalan vagyok, a fejem is elkezd fájni. Valahogy le kellene nyugtatnom
háborgó gondolataimat. Közben tudom, hogy ez csak az elme játéka velem, most
akar próbára tenni. Vajon be tud-e húzni a csőbe? Hát nem, mostmár STOP! Nincs
több hülyeség, nézzük a dolgok jó oldalát. Felhúzom sátram zippzárját, megcsap
a csípős éjszakai levegő. Kitekintek az égboltra. Csillagok milliárdjai
tündökölnek az égen, a Csillagösvény tökéletesen látható. A levegő olyan
tiszta, hogy semmi sem akadályozza a láthatóságot. Megkeresem a Göncölt, azután
meg az Oriont. Hoppá! Az Orion-öv pontosan a Mont Blanc fölött található.
Percekig gyönyörködöm még a látványban. Eszembe jut, hogy öt évvel ezelőtt
ugyanígy látszottak a csillagok a kempingben, Saint-Gervais-ben. Akkor a
feleségemmel együtt bámultuk őket. Szívesen emlékszem vissza azokra a napokra.
Csodálatos helyen voltunk a Domes de Miage gleccser alatt. Az emlékektől a
jelenbe csöppenek vissza, most is milyen gyönyörű minden. Békesség uralkodik a
természeten. Így legyen békesség az én szívemben is.
Teljesen kicseréltem gondolataimat és így már sokkal
könnyebb. Újra sikerült megnyugtatnom magam. Mostanában vettem ezt észre, hogy
van egy ilyen képességem. Addig gondolkodom, amíg találok egy igazán pozitív és
megnyugtató magyarázatot, vagy éppen megoldást a helyzetemre. Ilyenkor mindig
köszönetet mondok a Teremtőnek a segítségért.
Visszabújok a sátor menedékébe orromig magamra húzom a
hálózsák zippzárját és elalszom.





Megjegyzések