2024. június 16. Vasárnap
Már három napja, hogy teljesen sima a tenger a Kvarner
öbölben. Reggelente, ahogy kinézek az apartman ablakán 100 m magasságból az
öböl felett, csak a tükörsíma tengert látom. Ilyen ritkán adódik. Mostanában
délután 3 óra után jön egy kis szél, szinte menetrend szerűen, minden nap. De
ez sem korbácsol nagy hullámokat, legalábbis kajakozáshoz ezek még bőven
tűréshatáron belül vannak. Aztán este hét óra felé ez is lecsendesül és újra
kisímul a víz, mint egy tiszta üveglap. Ha ez így folytatódik, akkor itt tennem
kell valamit – ezt úgy értsd, hogy valami komolyabb túrára kellene menni.
Előkapom a jó Google Maps alkalmazást, bekapcsolom a távolságmérés funkciót és
különböző ötleteket méricskélek, hogyan is jönne ki két napos túra. Talán egy
Moscenicka-Cres-Brestova háromszög? De ez csak egy nap lenne. Vagy Opatija - Krk
híd - Opatija? Ez kb. 45 km, elvileg ez is teljesíthető egy teljes nap alatt.
Úgyis hosszúak a nappalok, a leghosszabbak az év során. Nagy utat be lehet bejárni
18 órás világosság során. Azután rajzolok egy meglehetősen elnagyolt távolság
mércét Krk sziget körül. Nocsak, nocsak, 100 km! Meglepően rövid. Sokkal
nagyobbnak gondoltam. Ez két nap alatt elvileg megtehető. Egy pontosabb kerület
mérést is végzek, az már 110 km-t hozott ki. 10 km ide vagy oda már nem számít.
Napi 50 kilométereket – sőt többet is – már sokszor csináltam folyókon. Nem
lesz probléma. Két nap! Ez a cél. Időjárás előrejelzés folyamatos melegedést
mutat a következő 3-4 napra, nulla széllel. Hihetetlen! Ilyen körülmények
nagyon ritkán adódnak, ha most ezt nem használom ki, akkor örökre bánni fogom.
Feleségemnek délben megemlítettem, hogy holnap elindulok,
két napig leszek távol, nyugi nem lesz semmi gond. Mivel már ismer, tudja, hogy
ez nálam teljesen komoly, mármint az elhatározás, az időtartamban persze már
kételkedik, de nem szól bele, ez az én dolgom. Elkezdek összepakolni, mit ad
Isten, minden szükséges dolog itt van nálam. Hát hogyne! Amikor elindultunk
otthonról 5 nappal ezelőtt, már akkor tudtam, hogy itt most valaminek történnie
kell, olyan nincs, hogy én Opatijában vagyok és nem csinálok semmit, csak a
strandon áztatom magam és sört vedelek – ami ugye finom, de mégiscsak ártalmas.
Szóval beraktam minden szükséges dolgot az autóba. Egy
kajakot mindig tartok Opatijában, pont ilyen váratlan esetekre. Azt még az este
folyamán felpakoltam a kocsi tetejére. Holnap korán kell érkeznem Omisalj
kempingbe, a túra kiinduló pontjára. Tavaly már jártam ott, nagyon jó helyen
van, kb. 5 percre a Krk hídtól. Ideális starthely. A partig le tudok menni a
kocsival, majd utána biztonságos parkolóban tudom hagyni arra a két napra, míg
visszaérek.
2024. június 17. Hétfő
Reggel hat órakor kelek, kitekintek az ablakon, előttem a
teljes Kvarner öböl. A víz tökéletesen sima, a szél is tudja, hogy mit mondott
a Windy app, tehát most nem szabad fújnia. A reggeli kávét nyugodtan iszogatom,
azzal nem szabad sietni. Majd 4 tükörtojás pármai sonkával kenyérrel lesz a
reggelim – kell az energia. Útravaló ennivalóval nem kényeztettem el magam: 4
banán, 3 Liter víz, 8 db műzliszelet. Csak ennyit viszek majd a hajóban.
Útközben úgyis lesznek „plázsok”, amik általában jól fel vannak szerelve
étteremmel és/vagy bárral. Emiatt nem aggódtam.
Hétkor indulok Opatijából, kell legalább 50 perc míg
Omisaljba érkezem. A kemping recepción a hölgynek elmesélem jövetelem célját.
Akkor a „free zone”-ba kell mennem a scuba center mellett találom, de a
biztonság kedvéért megmutatja, hogy hol is van. Tudom, hogy hol van, de nem
akadékoskodom, jöjjön ha akar, nem gond. Megbeszéljük, hogy itt rakhatom le a
kocsit, amíg távol vagyok. Megnyugtatom, hogy holnap du. 4 felé itt leszek
(gondolom én). Gyors átöltözés,
bepakolás a hajóba, mindent átgondolni, hogy semmi ne maradjon itt, nem kis
feladat. Agy ilyenkor 100%-on dolgozik. Bármi hiányzik, csökken a túra
komfortja, netán bosszúság vagy egyéb kellemetlenség is lehet az eredménye.
 |
| Kajak teljesen felkészítve a túrára |
 |
| Távolban Rijeka |
Kilenc órakor pontosan elindulok. Nap már magasan van, melegít
rendesen. Szél nincs. Víz csodálatosan tiszta, türkiz színben tündököl alattam.
A Kvarner túloldalán az Ucka hegység, látom a Vojak csúcsán a meteorológiai
állomás gömbjét. Arrébb Cres sziget Északi csücskének sziklás partja fehérlik a
szikrázó napsütésben. Mögöttem Rijeka magas házai látszanak és a kőolaj
finomító égnek nyúló kéménye. Az ember szíve repes a boldogságtól – újra a
vízen vagyok. Minden ismerős, ami körül vesz és most megyek egy ismeretlen
felé, ami várhatóan ezer csodával vár. Mindent
látni akarok! Mindent érezni akarok! Kerül, amibe kerül. Semmi sem állhat az
utamba ilyenkor. Gondolom, hogy te is így vagy ezzel kedves olvasó.
Omisalj város fekszik balra tőlem az öböl végében. Majd az
öböl túlsó felén a hatalmas olajtartályok tűnnek fel. Némelyeket úgy látom,
hogy most újítják fel, nagyon dolgoznak rajtuk emberek, a régi szürke színt
fehérrel festik át. Gépek zaját hallani, fogalmam sincs, hogy mit csinálhatnak
itt. A tartályokat magam mögött hagyva egy újabb öböl bejáratánál vagyok. Ez
hatalmas! A túlsó vége legalább 5 km messze van. Első dilemmába most kerülök:
Vagy szépen követem a partvonalat és sohasem érek haza, vagy az öböl csúcsait
egy egyenes vonallal összekötöm és annak mentén haladok, ami ugye jóval
rövidebb lesz, azonban így nagyon eltávolodom a parttól, ami így szólóban
mégiscsak veszélyes lehet. Bármi történhet az emberrel! Ezt az eszmefuttatást
most nem írom le, hogy milyen veszélyekre gondoltam, ezt úgyis bárki el tudja
képzelni, akinek van fantáziája. Ilyenkor persze – ha belemerül az ember ebbe a
fantáziálásba – csak saját magára hozza a frászt, ami nem segít a helyzeten,
leginkább csak ront. Szóval ilyen esetekre ajánlom mindenkinek a STOP módszert,
ami annyit jelent, hogy elképzelsz egy STOP táblát és azon nyomban abbahagyod a
hülyeségekre való gondolást. Ez az élet többi területén is működik.
Először a partot követve indultam el, mivel egy hatalmas
tengerjáró hajót láttam vesztegelni az öbölben. Ezt meg akarom nézni. Jó húsz
percbe telik, mire odaérek, tisztes távolságot tartva tőle. Hatalmas egy
építmény ez, a fedélzetén valami olajfinomító lehet. Még az is megeshet, hogy
cseppfolyós földgázt hozott valamelyik tartályba? Talán… A hajó másik oldalán
egy hatalmas nyíláson keresztül víz ömlik a tengerbe. Nem tudom milyen anyag
lehet benne, de sűrű hab keletkezik, ahogy a vízsugár a tengerbe hullik. Ennyit
a környezetvédelemről.
 |
| Nem kicsi a hajó |
 |
| Kicsit közelebb érve, LNG Croatia (Cseppfolyósított földgáz = Liquid Natural Gas) |
Innentől viszont megcélzom az öböl túlsó csücskét, a franc sem
fog akkorát kerülni. Két pont között az egyenes a legrövidebb a távolság (bár a
van olyan, aki tud rövidebb utat is). Saccolom, hogy hány km lehet. Ránézek az
órámra, hogy most hány kilométernél tartok. 3 km-re becsülöm. Ha majd odaérek
meglátom, hogy jól saccoltam-e. Jól gondoltam, kicsivel több, mint 3 km. Ez a
kis tesztelés segít abban, hogy bekalibráljam magam a távolságok
megbecslésében, esetleg a jövőben még jól jöhet.
Rögtön ezután egy újabb hatalmas öböl következik, még
nagyobb, mint az előző, melynek végében egy város terül el. Jó lenne tudni
ezeknek a helységeknek a nevét, ha esetleg bajba kerülök, legalább a pozíciómat
tudjam bemondani a mentőosztagnak. Ez egy újabb tanulság. (Utólag néztem meg a
térképen: Malinska. Állítólag szép város.) Megint kinézem az öböl túlsó
csücskét és oda irányítom a hajó orrát. Kockázatosabb, de gyorsabb megoldás.
Jobboldalon Cres sziget vége egyre közelebb kerül. Kezdenek kibontakozni sziklás
partjai. Az egész sziget csupa magas hegyekből áll. Tetszik nekem Cres. A
második legnagyobb szigete Horvátországnak. Bár mostanában olvastam egy cikket,
hogy talán kicsivel mégis nagyobb, mint Krk. Szerintem a különbség elenyésző
lehet, nem is érdemes vele foglalkozni. Ez az öböl átló végül is 5 km-es, jó 40
percbe telik míg elérem. Jól haladok. Átlagsebességem kicsivel 7 km/ó fölött
van. Persze most még friss vagyok. Lesz ez még kevesebb! Az evezőlapát viszont
elég nehéz. Decathlon típus, amit gumicsónakokhoz ajánlanak, rövidebb
portyákhoz. Most ezzel kell beérnem. Nem hoztam el otthonról a jó Kajner
lapátomat, melynek súlya fele ennyi, ráadásul wing forma, amivel a 8 km/ó
sebességet is simán tudom tartani. A vállaimat kezdem érezni. Lehet, hogy ebből
később problémám lesz? Újabb tanulság: mennél hosszabb túrára mész, annál
könnyebb evezőt használj.
Több, mint két órája vagyok úton, ideje lenne egy rövid
pihenőt tartani. Egy csodaszép kavicsos beszögellést pillantok meg. Pont nekem,
pont most van ez itt. Kifuttatom a hajó orrát a kavicsra, kiszállok a hajóból,
kijjebb húzom. Iszom, megeszek egy műzli szeletet, kicsit átmozgatom a
derekamat pár speciális gyakorlattal. Kíváncsi vagyok, hogyan viselkedik majd a
porckorong sérvem ezen a túrán. Ha gyakran tartok pihenőt, minden alkalommal
nyújtom a hátizmokat, akkor talán nem lesz gond. Várakozom kb. 10 percet,
gyönyörködöm a szemközti Cres sziget sziklafalaiban, a tenger színében, a
mészkő alakzatokban a parton, mindenben, ami most körülvesz. Tovább kell
indulnom, mert az órám ketyeg – két napot (48 órát) adtam magamnak.
 |
| Az első kikötésem helye |
 |
| Kristálytiszta a víz |
 |
| Szemben az Ucka hegység |
Újabb öböl következik, ennek viszont már nincsen városka a
belsejében. Megint egyenesen fogok áthaladni az öböl két végpontja között, ami
kb. 3 km evezést jelent távol a partoktól. Kezdem megszokni ezt a „nyílt
tengeri” evezést. Az öböl túloldalát elérve, a partvonal kanyarodik, Déli
irányba fordul. Igen, most érem el KRK legnyugatibb pontját. Itt meg kell
állnom pihenni, nézelődni. Ismét egy kavicsos beszögellésre találok, amely a
legalkalmasabb a pihenő eltöltésére. Ivás, műzliszelet, átmozgatás, nyújtás. Velem
szemben a Cres sziget sziklás partvonala, csodálatos. Most vagyok legközelebb
Creshez. A víz ezen a részen mindenütt türkiz színű. Ez azt jelenti, hogy a
fenék nincs túl mélyen, sőt szabad szemmel látható is. A Kvarner öböl is lassan
eltűnik, az Ucka hegység is egyre homályosabb. Igen, innentől kezdve a Cres-Krk
folyosóban fogok evezni. Teljesen nyugodt a víz, még szellő sem rebben. Ezt
nevezném a Paradicsomi állapotnak.
 |
| A türkiz víz |
 |
| Pár házból álló falu |
 |
| A falu közelről |
 |
| Ez már Cres partja. Nincs túl messzi |
Pihenőm után, újra útra kelek. A Nap eszeveszetten tűz, elő
kell vennem a pelenkát, amit ilyenkor a fejemre terítek és úgy húzom rá a
kalapot. Így az egész arcom, a tarkóm árnyékba kerül, tökéletes védelem a
napsugárzás ellen. A védelmet még úgy lehet – és kell is – fokozni, hogy a pelenkát
bevizezem, akkor még hűti is az ember fejét. Ami ilyenkor nagyon fontos, a
napszúrás elkerülése érdekében. Ha az agy hőmérséklete eléri a 40 fokot, akkor
gyakorlatilag le is kapcsolhat, ami a vízen egyenlő a tragédiával. Persze, az
ezt megelőző fejfájást is érdemes elkerülni. Kezemre is ujjatlan kesztyűt
húzok, ami a kézfejek leégése ellen szolgál. Teljes védelemben lapátolok
tovább. A parti táj nem túl érdekes, ellenben a Cres nagyon szép látványt
nyújt. Magas hegyeivel és partjával olyan érzésem támad, mintha valamely norvég
fjordban eveznék (még soha nem voltam ott). A gondolat teljesen felvillanyoz,
és teljes mértékben úgy is képzelem, hogy én most ott vagyok a Geiranger fjordban.
Pár kilométer múlva egy népes strandot pillantok meg. A parttól nem messze egy
Restoran, árnyékos kerthelyiséggel. Hmm… Mi legyen? Menjek tovább, vagy egyek,
igyak valamit? Délután 2:30 van. Csak megérdemlek valami jobb falatot, nem
lehetek magammal mindig ilyen kíméletlen. Azt már kezdem érezni, hogy a 2 napba
nem fogok beleférni, ez utópia. Ez a sziget baromi nagy, ezt már most be kell
látnom. Mindegy, akkor is kajálok valamit, kalóriákat vissza kell valahogy
tölteni.
 |
| Balra Krk, jobbra a Plavnik sziget |
 |
| Tipikus ÉNY-i Krk táj, alacsony és fákkal borított, mint egy szavanna |
 |
| A Mocca bár. Készséges kiszolgálás, remek kaja |
Az étterem neve Mocca. Barátságos a hely is és a személyzet
is. Csupa fiatalok. Készségesek, szorgosak. Csevapot rendelek, pommes-szel.
Csapolt Ozujsko-val pótólom az elvesztett vízmennyiséget, bár tudom, hogy ez
nem a legjobb erre a célra. De akkor is, nem ihatok ilyenkor vizet! Jó másfél
órát töltök el itt, kell ez a hosszabb pihenő. 26 km-nél tartok. Készítek a
térképen egy részletes távolságmérést, a mai tervezett célom Baska még 50 km.
Ez lehetetlen! Valamit nagyon benéztem! Ezt képtelenség megcsinálni! Mindegy,
megyek ameddig lehet.
 |
| 1.nap: a délelőtti túra térképe |
Du. 4 óra. Újra a vízen vagyok. Viszont amíg én kajálgattam,
az időjárás megváltozott. Kemény oldalszél fúj, a strand mólóját elhagyva, egy
magas hullám be is köszön a hajóba, fél oldalamon eláztatva a ruházatomat.
Igen, ez így volt Opatijában is az előző napokban, 3-4 óra között mindig
megjött a szél a nyílt tenger felől, addig korbácsolva a vizet, amíg akár
tarajos hullámok is megjelentek. Fenébe! Erre nem számítottam. Ráadásul a
lehető legrosszabb irányból jönnek a hullámok. Oldalba kapják a hajót. A kiborulástól
nem tartottam, mivel elég stabil ez a hajó, bár ha láttam egy közeledő
tarajost, kissé szögbe fordítottam a kajakot – már amikor sikerült.
Mindenesetre ez egy lassító tényező, amitől nem lettem happy. Egy órát
hánykolódtam legalább a hullámokon, mikor újra kikötöttem pihenni egy csendes
kis öbölben. Standard kavicsos part, mögötte erdővel. Csodás. Pihenek egy
keveset, közben mintha a hullámok csendesednének. Ez jó jel. Lehet, hogy
hamarosan el is ülnek teljesen?
 |
| Megpihentem egy erdős parton |
 |
| Balra jól elkülöníthető a Plavnik, mögötte a Cres |
Tovább indulok. Előttem egy jó nagy sziget (amiről azt hittem
mikor először megláttam, hogy ez is Krk része és ezt is meg kell kerülnöm, ami
elég gáz lett volna) később megnéztem, hogy ez Plavnik. A komp éppen most megy
el előtte. A hullámok most már kisebbek, de igencsak dobálják a kajakot. Krk
partja nem túl érdekfeszítő, elég lapos, nincsenek hegyek, mindenütt a szokásos
mészkősziklák. Ami inkább vonzza a tekintetet az a Plavnik és az időközben
homályosan kirajzolódó Velebit hegység. Ez egy jó támpont nekem, mindig csak a
Velebit felé kell haladni. A távolban feltűnnek egyéb szigetek is, de ezekről
halvány fogalmam sincs, hogy melyek. Leginkább mindegyik kopárnak tűnik. Cres
magas hegyvidéke is elmaradozik lassacskán, viszont Losinj innen még nem látszik.
Egy óra múlva érek Krk város hatalmas öböljéhez. Az öböl túlsó
vége egyenesen haladva legalább 6 km-re van, amit csendes tengeren még be is
vállalnék, de ezen a lötykölődő vízen biztosan nem. Marad a biztonságos
megoldás, part mellett kell haladni. Éppen itt egy plaza (strand), pihenjünk
egy kicsit. Erőst gondolkodom azon, hogy Krk város valamely kempingjében
szállok meg, de csak negyed 6, lehetne még tovább haladni a mai napon. Kilencig
világos van. Persze azért ennyire nem akarom kimaxolni ezt a napot. A Baska
terv végérvényesen kuka, ezt fájó szívvel konstatálom. Lehetetlenség elérni.
Ráadásul a Krk utáni szakasz elég kietlennek tűnik, egyedül Stara Baska lenne, ahol
szállást tudnék kapni, ami még innen 15 km. Ennyi erő már nincs bennem. Szóval
itt, ebben az öbölben kell valami szállást találnom. Vadkemping is szóba jöhet,
persze normál kemping ötletét sem vetném el. Google Maps segítségével
végignézem a lehetőségeket, hogy Krk után mik vannak. Szerencsére több kemping
is található.
 |
| Krk város legelső strandján kikötök pihenni |
 |
| Döntenem kell, hogy hol töltöm az éjszakát. Oda szembe kellene átevezni, de ehhez már nincs erőm. |
Punatban például a Pila nevű kemping elég jó pozícióban van. Az
már csak 3 km ide, annyi elég is lesz mára. Újra hajóba ülök, a víz még mindig
hullámzik, majd lassú tempóval elevezek Krk városa előtt. Jól látszik a
Frangepán vár, a templom, a középkori városrész. Így a vízről nézve nem tűnik
nagynak. Fotót sajnos nem tudok készíteni, ezen a hullámos vízen jobb, ha az
ember mindkét kézzel az evezőt fogja, már csak a borulás elkerülése végett.
Tovább haladva rengeteg nudistát látni a parton, errefelé több ilyen kemping is
van. Este 7 órakor megérkezem a Punat öböl bejáratához, melynek jobb oldalán
már látszik a kemping. Itt fogom tölteni az éjszakát. A kempingről csak annyit,
hogy színvonalas, csak ajánlani tudom.
 |
| Pila kemping Punatban. Jó hely, itt töltöm az 1. éjszakámat |
Az éjszakám nem túl jól telik. A 45 km evezés nagyon kivette
az erőmet, nem beszélve a hőségről. Gyakorlatilag minden porcikám fáj, amit
evezés közben nem éreztem, de éjszaka ez szépen előjött. Mozdulni alig bírok. A
francba, ez túl sok volt egy napra, ráadásul kezdésnek. Hiába evezgettem a
megelőző napokban Opatija partjainál, úgy látszik, hogy az bemelegítésnek kevés
volt. Fiatalabb koromban ezzel nem lett volna baj, de ahogy öregszem, újra kell
terveznem ezeket a dolgokat. Hatvan éves test sajnos már nem bír annyit, mint
egy 40 vagy 50. Hatvannál van egy erős vízválasztó, legalábbis nálam. És ez már
csak rosszabb lesz. Nem vagyok vidám a felismerés miatt. A másik dolog, ami a
kedvemet szegi, az a tudat, hogy két nap alatt nem fog menni a kerülés. Kell a
három nap. Persze ezzel nem is lenne semmi baj, viszont a feleségemnek csak két
napot mondtam, nem akarom még egy további napra magára hagyni. Végülis együtt
jöttünk nyaralni, nem akarom hogy még egy napig egyedül legyen. Így viszont
kénytelen leszek. Menjek tovább, vagy forduljak vissza? Ez a nagy dilemma. A
visszafordulás egyenlő a feladással, a kudarc legdurvább megnyilvánulása. Utána
persze a magyarázkodás, hogy mi, miért nem sikerült – hát kösz nem! Csakis
előre szabad menni, abból bármi kisülhet. Eddigi életem során mindig jól jöttem
ki az ilyen helyzetekből, persze sosem adták ingyen. De hát mit kapsz ingyen
ezen a világon? Mindennek ára van. Ez egy olyan alaptörvény, mint a gravitáció.
Nem lehet elkerülni. Ha azt hiszed, hogy valamit ingyen megkapsz, ez tévedés.
Azért egyszer majd fizetned kell. Vagy az is lehet, hogy már fizettél. Igen,
tovább kell haladni, még akkor is, ha a terv nem sikerül, de amit elkezdtem,
azt be kell fejezni.
 |
| 1.nap: a délutáni túra térképe |
2024. Június 18. Kedd
6:45-kor már vízen vagyok. Csodás a reggel, a Nap még
gyengén melegít, a tenger tükörsíma. Célom egyenlőre Baskáig eljutni, ott majd
eldöntöm, hogy mi lesz a következő megálló. Kikanyarodom a Punat öbölből, a
part mentén folytatom utamat. Krk innentől kezdve magas hegyekből áll. Ahol
pedig hegyek, ott meredek sziklafalak is vannak. És ahol a víz leszalad a
hegyről és eléri a tengert kavicsos öblöcskék alakulnak ki. Hát ilyenből van
itt rengeteg. Nagyon érdekes sziklaomlások, meredek falak, barlangok teszik változatossá
a partot. Néhány magányos sziklaóriás áll ki a vízből, magassága elérheti a 100
métert is.
 |
| Kora reggeli indulás, nem a part mentén hajózom |
 |
| Sehol senki, a távolban Cres és Losinj, ez a kicsi sziget az előtérben a Kormati |
Teljesen egyedül vagyok, a végtelen csend vesz körül. Csak a
távolban látszik egy komp. Sem ember, sem állat nem látszik sehol. A tegnapi
sűrű motorcsónak áradatnak ma semmi nyoma. Mintha kihalt volna minden a Földön.
Érdekes ez a helyzet. Persze nyugodtabb lennék, ha valami életformát látnék
magam körül. Nyomasztó a magány, ugyanakkor érdekes is. Reménykedem, hogy
legalább egy delfin feltűnik a közelemben, de semmi. A partmenti sziklák
látványa azonban feledteti a magányomat. Egy órás evezés után kikötök egy
csodás kavicsos öbölben. Élvezem a látványt, a tenger tisztaságát, a
szabadságot, mindent. Leírhatatlan az érzés. Ezt vagy megtapasztalod, vagy nem.
Ilyen helyekre csak hajóval lehet eljutni, más út nem vezet ide. Hogyan is
vezethetne, amikor az öblöt a szárazföld felől meredek sziklafalak veszik
körbe. Iszom egy kis vizet, eszem egy műzli szeletet, ugyanaz, mint tegnap.
 |
| Reggeli hangulat |
 |
| Reggeli hangulat #2 |
Úgy 10 percet időzök itt, majd mehet minden tovább. Újabb
magas sziklák következnek, a másik irányban a nyílt tenger és egyéb szigetek
látszanak. Egyszer csak kitárul a part egy széles, mély öböl formájában. Az
öböl belsejében ott lapul Stara Baska kis városkája. A partvonal megváltozik,
már nincsenek magas sziklafalak, hanem széles, fűvel borított hegyoldalak
látszanak. Az öblöt ugyancsak egyenes vonalban vágom át, úgy 3 km lehet. Stara
Baska elég kicsi város, nem hiszem, hogy sok látnivaló lenne, inkább csak üdülő
épületeket vélek felfedezni, ami nem annyira érdekel. A széles, füves
hegyoldalak viszont egy újfajta színfoltot visznek az életembe. Talán a skót
hegyek lehetnek ilyenek, csak fű és néhol előbukkanó csupasz fehér
mészkősziklák foltjai. Mintha halványzöld bársonnyal borították volna be a
talajt errefelé.
 |
| Még egy megálló Stara Baska után közvetlenül. Valakinek saját öbölje van |
Előttem még jó messzire egy hatalmas kiszögellés, ugyanolyan
textúrával, mint Krk. Te jó ég, ha ez is Krkhöz tartozik és meg kell kerülnöm,
akkor az gáz lesz. Szerencsére, ahogy közeledem, látom, hogy ez egy különálló
sziget, a neve Prvic. Ezt a szigetet korábban már nézegettem a térképen, mint
lehetséges napi túra. Nem gondoltam volna, hogy ilyen nagy és hogy ennyire
szép. Ezt a szigetet egyszer biztosan körbe evezem, sőt be is barangolom.A szél időközben megélénkül, először kisebb, majd egyre
nagyobb hullámokat korbácsolva a vízen. Haladok tovább rendületlenül, iszonyú
fáradt vagyok, persze nem a mai, hanem a tegnapi megerőltető nap miatt. A
hullámzás most legkevésbé hiányzott, megint ez a lötyögős víz. Alig várom már,
hogy Baskába érjek. De a Baska öböl (uvala) csak nem akar mutatkozni. Továbbra
is marad ugyanaz a táj, kavicsos kis öblöcskék egymás után sorakoznak a parton.
Mindegyiket érdemes lenne meglátogatni, de ehhez se erőm, se időm nincsen.
 |
| A vadregényes Prvic sziget. Sok szép fotót láttam már róla. Egyszer bebarangolom. |
Jobbról nem messze Prvics sziget partjai. Most a Prvics a fő
attrakció, nagyon „cuki”, szívesen bámulom. Jó lenne átevezni oda, de majd egy
későbbi alkalommal. 10 óra felé végre feltűnik a Baska öböl bejárata.
Befordulok az utolsó szikánál és lőn csoda. Az öböl legbelsejében ott van
Baska. Maga a város nem nagy durranás, de a strandja nagyon szép. Nyíl
egyenesen veszem az irányt a város felé. Már nem érdekel semmi, csak minél
hamarabb kiszállhassak a hajóból. Annyira elzsibbadt a fenekem, hogy már alig
tudok ülni. Pedig a Baska öböl baloldali partvonala megér egy misét. Csodálatos
sziklaképződmények kápráztatják el az embert. Viszont ezek olyan messzire
vannak a strandtól, hogy a fürdőzők nagyon nem láthatják ezeket. Csak az, aki
hajóra, csónakba száll és úgy nézi végig a partot.
A tenger úgy lötyög az öbölben, mint egy teknőben. Dobálja a
kajakot ide-oda, még fotót sem tudok készíteni. Meglepően sokáig tart, mire
elérem a partot. A strand egy félreeső sarkában – ahol a scuba diver center van
– húzom a kavicsos fövenyre a hajót. Délelőtt 10 óra van. Próbálok telefonálni
feleségemnek, hogy megérkeztem és hulla fáradt vagyok, de nincs térerő.
Messengeren próbálom hívni, a roaming adat sem áll rendelkezésre. Mi a franc
van már itt? Sebaj, keresek egy bárt vagy éttermet, ott biztosan van free wifi.
Az első szimpatikus fagylaltozóba beülök, neve Mateo. A tulaj nagyon nagy
szeretettel fogad, hellyel kínál rögtön, kérdem a wifit, rögtön mondja.
Rendelek egy kapuccino-t és egy narancslevet. Üldögélek a bárban, pihengetek,
nézem az embereket, a kilátást a teraszról. Szemben a Prvics sziget kopár
oldala, távolabb pedig a Velebit teljes hosszában látható. Mondom is Mateonak,
hogy „Najlijepo radno mjesto” (Legszebb munkahely), mire mosolyogva helyesel.
Valóban minden csodálatos, csak a fizikai állapotom van mélyponton. Pedig csak
3 órát eveztem. Mit tegyek? Innen még kb. 50 km a cél, kizárt dolog, hogy ezt
ma tudnám teljesíteni. Minden képpen 3 napra kell elnyújtani a túrát. Nem vagyok
túlságosan boldog, de belátom, hogy elkalkuláltam magam az elején. Böngészem a
térképet, hogy mi is lenne a következő állomás. Innen vagy 25 km-re van egy
város, Vrbnik, az van legközelebb. Érdekes, hogy addig semmilyen település,
kemping nem létezik. Sejtem, hogy ennek földrajzi oka lehet – azaz a vidék
lakhatatlan. Kész az új útiterv: eldöntöm, hogy eddig a városig eljutok, azután
majd meglátjuk, hogy bírom.
Üldögélek még a fagyizóban, a kényelmes fotelben, a
légkondis helyiségben. Élvezem a civilizáció megszokott kényelmét, biztonságát.
Hiába, a túrázás rengeteg lemondással jár, elsősorban ezekről a dolgokról kell
lemondani. Folyamatosan a konfortzónán kívül tartózkodik az ember. Egy idő
után, aki sokat túrázik, annak a komfortzónája természetesen kitágul –
bár valljuk meg, sohasem lesz olyan feelinged, mintha otthon üldögélnél. Mindenért
fizetni kell ezen a világon, erről már írtam korábban. A szép látványért, a
felfedezés öröméért, a kényelmed, a biztonságod feladásával fizetsz.
Elfilozofálok még így magamban, közben észreveszem, hogy a hullámok is
lecsillapodtak az öbölben. A napsütés viszont töretlen, a hőmérséklet 30 fok
fölött van. Delet üt a város toronyórája. Hogy szalad az idő! Milyen jó lenne
még itt üldögélni, fagyit enni kehelyből, vagy sört iszogatni, utána ledőlni
egy kicsit aludni, bemenni a tengerbe úszni, stb. stb. Mindezeknél azonban az
ismeretlen vonzása még erősebb.
 |
| 2.nap: A délelőtti túra térképe. |
12:15-kor lököm el hajómat a parttól és veszem az útirányt
Dél-Keletnek, kifelé a Baska öbölből. Tökéletes fizikai állapotban érzem magam, nagy
szükségem volt erre a két órás pihenőre. Mintha teljesen kicseréltek volna.
Lehet, hogy az a két gombóc csokoládé fagyi tett ilyen jót? Lassú
evezőcsapásokkal haladok, nem akarok sietni, nincs értelme. A két napos tervet
végleg elengedtem, nincs rajtam a stressz. Innentől kezdve átadom magam a
teljes élvezetnek. Egyenlőre haladok a Velebittel szemben, abban gyönyörködöm. Látszik
a teljes hegyvonulat. Már tervezem a következő túrámat, ami a Velebitet teljes
hosszában fogja átszelni. Ez a „Velebitsko Planinarni Put” névre hallgat,
valószínűleg az idén teljesíteni fogom.
 |
| A legdélebbi fok (hál'Isten nem a Hoorn fok) |
 |
| A Déli fok közelről. |
Elérkezem a Krk sziget legdélibb
pontjához. Óriási fehér sziklatömb szakad itt bele a tengerbe, a víz mélykék,
és tükör sima. Sehol egy teremtett lélek, még távoli motorcsónak zúgása sem
zavarja meg a csendet. Minden nyugodt, fenséges és monumentális. Most lépek be
az óriások földjére. Innentől kezdve ÉNY-nak fogok haladni a szárazfölddel
szinte párhuzamosan. Kopár mészkőhegyek alkotják a partvonalat innentől kezdve.
Magasságuk eléri a négyszáz métert is.

Oldaluk hihetetlenül meredek, sok esetben függőlegesen omlik a
tengerbe. Kicsiny porszemnek érzi magát az ember, próbálok csendben evezni,
nehogy felébresszem valamelyik "óriást" 😊. Minden egyes kiszögelés után egy újabb
ámulatba ejtő látvány fogad. Nem győzőm kapkodni a fejem, hogy mindent
láthassak. Sokszor húzom elő a fényképező gépet, mindent meg akarok örökíteni,
de nem lehet. Már több, mint egy órája haladok itt a gigászok lábánál, jó lenne
kikötni valahol, megpihenni egy kicsit. Bár éppen fáradt nem vagyok, a látvány
annyira lenyűgöz, hogy mindenről elfeledkezem.
Kisvártatva, egy újabb kiszögelés megkerülése után fogad
életem egyik legszebb látványa. Hatalmas sziklarepedés alján finom kavicsos
föveny, előtte smaragdzöld tengervíz, mellette kisebb barlang amelynek alját
szintén fehér kavics szőnyeg borítja. A meglepetéstől hangosan kiáltok fel: „Te
Úristen! Hát ilyen nincs! Álmodom?” Totál kész vagyok! Hihetetlen gyönyörűség.
Ez az a gyémánt, amire vigyáznak ezek az óriások. Hajómat kifuttatom a fövenyre,
kikászálódom belőle, nem győzőm fotózni, videózni ezt a látványt. A
sziklarepedés szűk, alig 10 méter széles, mindkét oldala teljesen sima és
függőleges. Tetejük az égig nyúlik. A színek káprázatosak. Jó húsz percet
időzöm ezen a helyen, igyekszem minden oldalról, szemszögből megnézni.
Rövidnadrágot lecserélem hosszúra, mert a térdem már igencsak leégett az erős
napsütésben. Végignyúlok a kavicsokon, úgy bámulom a sziklát és az eget. Amíg
élek nem fogom elfelejteni ezt a helyet.
 |
| Mennyek országának kapuja, balra tőle egy kis barlang |
 |
| Ha belépsz a kapun |
Tovább kell mennem, mert még legalább 10 km van hátra Vrbnik
városáig. A táj továbbra is ugyanaz, mint eddig volt. Folytatódik a magas
sziklás tengerpart. Sokszor megállok fotózni, nézelődni. Van, hogy csak
ringatózom egy ilyen meredek fal tövében. A másik irányba, a szárazföld felé
elnézve, településeket látni a parton, valamint a Vinodolska Dolina magas
vonulatát és fehér szikláit. A hőség a
tetőfokára hág, lassan négy óra és déltől kezdve vízen vagyok. Kalapom alá egy
pelenkát helyeztem, amely árnyékot vet az arcomra, a tarkómra, de már ez sem
elegendő védelem, a fejem hőfokát is csökkentenem kell, aminek legegyszerűbb
módja, ha vizezem a fejfedőmet. Kb. 10 percenként kell vízbe mártanom a
kalapot, mert megszárad.

 |
| Egy keskeny rés a falban (kajak befér, de nem mentem be) |
Délután négykor pillantom meg Vrbnik városkát egy
nagyon széles öbölnek a legbelsejében. Aranyos kis település, amely a meredek hegyoldalba
épült. Még jó negyed órába telik, mire elérem a városka strandját –
amely egy szikláktól övezett beszögelésben található – és ki tudok kötni. Sokan
vannak a strandon. Szerencsére a strand mögött Restoran található, ami most
nagyon jól jön számomra. Kiszállok a hajóból, felhúzom a kavicsszőnyegen,
magamhoz veszem a kis zsákomat, amelyben a legfontosabb dolgaim találhatók és
felbattyogok a lépcsőkön az étterembe.
 |
| Vrbnik a víz felől |
 |
| A strand zárás után |
 |
| A strand egy félreeső zugában éjszakázom |
A pincérnő nagyon kedves, rögtön hozza
az étlapot. Csevapot rendelek zöldség körettel és egy nagy korsó Pan sört. Míg
megkapom az ételt a térképet böngészem, hogy meddig lehetne még ma eljutni.
Esélytelen a helyzet, a következő kemping legalább 10 km. A döntésem: maradok
itt éjszakára, majd vadkempingezem a Plázson. Pincérnő megnyugtat, hogy a helyi
rendőr nem fog zaklatni emiatt, de ha akarom, akkor maradhatok az étterem
kerthelyiségében is. Furcsa, túrám során mindenki olyan segítőkész velem. Este
10 óra felé állítom fel a sátramat a parton, sehol senki, a városka lakói
nyugalomra tértek. Ideje nekem is. Holnap befejezem a túrát.
 |
| 2.nap: a délutáni túra térképe |
2024. június 19. szerda
Hajnal 5 órakor kelek. Még éjszaka ötlöttem ki, hogy hiába
ez a harmadik nappal, hogy evezek, de valójában nem ez számít, hanem az, hogy
az indulás és az érkezés között mennyi idő telik el. Ha a mai napon 9 órára
visszaérek a kiinduló pontra, akkor végülis 48 óra alatt teljesítem a távot,
azaz két nap alatt. Új remény ébred bennem, hogy talán mégis megcsinálható az
eredeti terv. Akkor viszont össze kell szedjem magam gyorsan és minél hamarabb
el kell indulnom. Még 6 óra előtt sikerül elindulnom. A táj nem túl érdekes, nem követem a partot inkább egyenesen követem ennek a hatalmas öbölnek a kijáratát.
 |
| Búcsú Vrbnik-től |
Kemény egy órás evezésbe
telik, mire kiérek az öbölből. Viszont sajnálattal veszem tudomásul, hogy a
derekam egyre jobban fáj. Sajnos a porckorong sérvnek nem tett jót az előző két
nap eseményei. Alig várom, hogy kiköthessek. Nem nagyon találok alkalmas
helyet, mindenütt csipkés sziklák övezik a partot. Egyáltalán nem magasak, de
annyira egybefüggőek, hogy lehetetlen áthatolni rajtuk. Azután végül sikerül
találnom egy megfelelő helyet. Megpihenek, tornáztatom a vállam, a gerincem.
Így nem fáj a derekam, csak ha beülök a hajóba. Elkeserít ez a tény, hogy
valószínűleg úgy kell eveznem a mai napon, hogy 3-4 kilométerenként pihennem
kell.
 |
| Sikerült találnom egy helyet, ahol ki lehetett kötni. |
 |
| Ma is nyugodt a tenger. Óriási szerencsém van. |
Kb. negyedóra múlva indulok tovább. A táj teljesen más, mint
tegnap volt. Igaz, hogy ma is sziklás és meredek a part, viszont a magassága
10-20 m között van. A másik oldalon a szárazföld látszik, annak települései
szinte összeérnek. Felismerem Crikvenicát, a jellegzetes hídról, ami a város
fölött halad át. Itt már elég keskeny a szoros a Krk és a szárazföld között,
alig néhány km lehet. Nagyon korán van még, sehol egy teremtett lélek. Ismét
teljesen egyedül vagyok. Kezdem megszokni ezt az állapotot, talán jobb is így.
A csend is tökéletes. Nem hallatszik városok zaja, sem hajóké. Tökéletes a
nyugalom. Élvezetes így evezni. Az egyik
sziklakiszögelést megkerülve feltűnik a híd – még elég messze van. Ismerős számomra a híd környéke, egyszer már
kirándultam errefelé. De az még odébb lesz. Krk partjain, ezen az oldalon nem
sok település van. Csak néhány hatalmas kempinget látok. Az egyik nagyon új,
talán még be sincs fejezve.
 |
| Most ilyen a táj, a sziklák nem túl magasak |
 |
| Barlangok a partfalban |
Egy hatalmas öböl következik, amit megint egyenesen kell
átszelnem. Legalább 4 km. Szemben magasabb hegy látható, fehér meredek
sziklákkal. Jó lett volna még kiszállni, megpihenni. De nem lehetett a part
miatt. Pedig a derekam már nagyon jelzi, hogy fel kellene állnom és pihennem
kell. Mire elérem az öböl szemközti csücskét, már legalább 10 km-t teszek meg
pihenés nélkül. A fenekemnél egy izom be akar görcsölni, nem igazán tudok olyan
pozíciót felvenni, amivel enyhíteni tudnám a fájdalmat. Kikötésre meg egyáltalán
nincs lehetőség. A part meredek és sziklás. Minden talpalatnyi helyet megnézek,
hátha ki lehetne kötni, de nem. Talán egy km megtétele után találok egy kicsi
öblöt, ahol nem meredek a part és ki lehet kötni. Végre ki tudom nyújtóztatni a
derekamat. Átmozgatom magam, azután indulok tovább.

 |
| A világítótornyot megkerülve már látszik a híd |
Továbbra is magas fehér sziklák övezik a partot, most azonban
már magasabbak, mint ezelőtt voltak. Nagyon szép. Egy darabig követem a partot,
azután következik az utolsó öböl átvágás, 3 km hosszú. A túloldalon a híd előtt
elterülő csepp alakú félsziget csúcsát kell elérnem. Van rajta egy világító
torony. Jó fél órába telik, míg átevezem ezt az öblöt is. Megpihenek a világító
toronytól nem messze. Ez az utolsó előtti pihenőm mára. Az utolsó a híd alatt
lesz. Még 3 km evezés mire elérem az utolsó szikla kiszögelést, amelyet
elhagyva a híd mindkét íve teljes egészében látszik. Sok fotót készítek.
Kievezek a partra nem messze a baloldali (felőlem nézve) hídlábtól. Itt is
készítek pár fotót. Gigantikus szerkezet. Tito annak idején állítólag saját
maga felügyelte a munkákat. Azután elnevezte a hidat saját magáról.

Kb. 2 km-re vagyok a céltól, Omisalj kempingtől. Komótosan
evezek át a híd alatt. Ez a rész elég népszerű a hajóval kirándulók körében.
Most is sok motorcsónak horgonyoz a környéken. Egyikből fiatalok ugrálnak a
vízbe. Hangosan köszöntenek. Fogadom a köszöntést vidám mosollyal az arcomon.
Boldog vagyok. Mégis sikerült teljesítenem. Befordulok a célegyenesbe, innentől
már látszik a kemping. Még pár perc és hajóm orra kifut a kavicsos partra.
Délelőtt 11 óra 2 perc. 50 órával ezelőtt indultam innen, nagy reményekkel
telve egy ismeretlen világ felfedezésére. Számolgatok magamban: Ez 2 nap, 2 óra
és 2 perc. Milyen fura! Számmisztikusok már biztosan erőst gondolkodnának, hogy
ez mivel lehet összefüggésben. Mivel? Semmivel. Így sikerült. Nem tudom, hogy
jól csináltam-e. Talán 4 nap 4 óra 4 perc jobb lett volna. Biztosan. De nekem
így is jó volt. Majd egyszer bepótolom megnézni azt, amit talán most
elmulasztottam. De akkor már nem leszek egyedül. Ide biztosan még többször visszajövök.
Körbejáratom tekintetemet még utoljára a tájon. Ott balra, a távolban az a
magas, fehér sziklás part gyönyörű. Cres sziget. Hm…
 |
| 3.nap: a túra térképe |
Megjegyzések